درمان قطعی تنگی کانال نخاعی

 کمر درد یکی از مشکلاتی است که همه ما، حتی به صورت خفیف آن را تجربه کردیم. می‌دانیم که این درد یکی از بدترین بیماری‌هایی است که هر فردی می‌تواند به آن دچار شود چرا که اگر شدید باشد فرصت انجام هرکاری را از بیمار سلب می‌کند.

تنگی کانال نخاعی یکی از موضوعاتی است که باعث ایجاد کمر درد و همچنین پا درد بسیار شدید خواهد شد و اگر شما در رابطه با آن اطلاعات کاملی داشته باشید، می‌توانید قبل از اینکه مشکلات جدی به وجود بیاید، سراغ درمان بروید.

در این مطلب تصمیم داریم تا شما را به صورت کامل با تنگی کانال نخاعی آشنا کنیم. با ما همراه باشید. البته بهتر است از ابتدا بگوییم که یکی از بهترین راهکارهای درمان این بیماری، استفاده از تمرینات فیزیوتراپی است و شما می‌توانید با داشتن دستگاه فیزیوتراپی خانگی از رفتن به درمانگاه اجتناب نمایید. برای اطلاع از قیمت دستگاه فیزیوتراپی خانگی می‌توانید با پزشک معالج خود مشورت کنید یا به سایت برجیس مراجعه نمایید.

تنگی کانال نخاعی چیست؟

دستگاه فیزیوتراپی

حتما تا به حال اسم ستون فقرات را شنیده‌اید و اطلاعات مختصری نیز در رابطه با آن دارید. پشت کمر ما ستونی از 26 استخوان کوچک وجود دارد که به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بایستیم، راه برویم و کارهای روزمره خود را انجام دهیم.

زمانی که سن ما افزایش پیدا می‌کند، بدنمان فرسوده می‌شود و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. یکی از این مشکلات ابتلا به بیماری تنگی کانال نخاعی است. زمانی که استخوان‌ها ضعیف می‌شوند باعث می‌شوند غضروف‌های ستون مهره‌ها آسیب ببینند.

این بیماری اختلالی است که در نتیجه تنگ شدن کانال یا مجرای نخاعی به وجود می‌آید. این کانال نخاعی، دقیقا همان جایی است که اعصاب بدن در آن قرار دارد و از بالا تا پایین، در مرکز پشت بدن ادامه پیدا می‌کند.

همانطور که گفتیم بیشتر افراد مسن به این بیماری دچار می‌شوند ولی بازهم ممکن است افراد در سنین پایین‌تر نیز به آن دچار شوند. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که گاهی افراد جوان هم دارای تنگی کانال نخاعی هستند که به صورت وراثتی به آن‌ها داده شده است و آن‌ها با این مشکل به دنیا می‌آیند.

راه‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد ولی درمان‌های طبیعی مانند استفاده از تمرینات حرکتی با کمک دستگاه فیزیوتراپی خانگی، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیر خیلی بیشتری نیز دارد.

علائم تنگی کانال نخاعی چیست؟

علائم تنگی کانال نخاعی چیست؟

خب سوال مهمی که پیش خواهد آمد این است که چگونه باید متوجه شویم دچار این بیماری شدیم یا نه؟ در این بخش علائم مختلف این بیماری را به شما معرفی خواهیم کرد.

درد کمر و پشت بدن

اولین و بارزترین علائم تنگی کانال نخاعی، درد کمر است. البته نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که این مشخصه برای تمامی بیماران نبوده و به آرتروز بستگی دارد. تعداد زیادی از بیماران هیچ نشانه‌ای از کمر درد ندارند و اصلا مشکلی را در این ناحیه از بدن احساس نمی‌کنند ولی به این بیماری دچار می‌شوند.

سیاتیک یا درد سوزشی در باسن یا پاها

زمانی که به این بیماری دچار می‌شوید، روی عصب نخاعی شما فشار وارد می‌شود و این باعث می‌شود شما دردی را در ناحیه‌های تحت پوشش این عصب‌ها احساس کنید. این درد حالت سوزشی دارد و از باسن شروع شده و تا پایین و کف پا نیز ادامه پیدا می‌کند.

بی حس شدن یا احساس گزگز باسن یا پاها

زمانی که فشار روی عصب‌ها افزایش پیدا می‌کند، علاوه بر اینکه شما درد و سوزش را در ناحیه باسن تا پایین پاها احساس می‌کنید، ممکن است بی حسی و یا گز گز شدن را نیز احساس کنید.

در رابطه با این قسمت نیز باید گفت کم پیش میاید که بیماری هر دو علامت (درد و گزگز و بی حسی) را تجربه کند.

ضعف پاها

افتادگی و ضعف پاها یکی از علائمی است که زمانی خود را نشان می‌دهند که فشار روی کانال نخاعی بیشتر شده و به حد خاصی برسد. در این موقعیت، بیمار احساس می‌کند هنگام راه رفتن پاهایش روی زمین و دنبالش کشیده می‌شود.

چگونگی تشخیص دقیق تنگی کانال نخاعی

قیمت دستگاه فیزیوتراپی

تمامی مواردی که تا اینجا بیان کردیم، در رابطه با علائمی بود که شما را به داشتن بیماری تنگی کانال نخاعی مشکوک می‌کند. ولی حالا چطور باید از آن مطمئن شد؟

خب اولین و بهترین گزینه‌ای که به ذهن همه می‌رسد مراجعه به پزشک متخصص است که با معاینه متوجه آن شود. با معاینه بالینی و ساده نمی‌توان در رابطه با این بیماری به صورت دقیق نظر داد و به همین دلیل از روش‌های عکس برداری (X-rays)، MRI و CT اسکن ‌استفاده می‌کنند تا به صورت دقیق در رابطه با بیماری شما نظر دهند و بتوانند به صورت مناسبی شما را درمان کنند.

درمان تنگی کانال نخاعی

همانطور که در ابتدا نیز به این موضوع اشاره کردیم، درمان‌های مختلفی برای این بیماری وجود دارد و این پزشک شماست که تشخیص می‌دهد شما باید از کدام روش استفاده کنید. در مراحل اولیه شاید فقط دارو را مناسب بداند و در بدترین شرایط شاید عمل جراحی تنها راه حلی باشد که شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

ولی در بیشتر مواقع درمان‎های طبیعی بیشتر استفاده می‌شود و پزشکان عموما استفاده از دستگاه فیزیوتراپی و تمارین مخصوص را مناسب می‌دانند. زمانی که شما به کمک فیزیوتراپیست حرکات مختلف ورزشی را انجام می‌دهید، به تقویت و قوی‌تر شدن عضلات پا و کمر خود کمک خواهید کرد.

حتی تمارینی وجود دارد که مخصوص ناحیه شکم است و به کاهش فشار روی ستون فقرات کمک خواهد کرد. علاوه بر تمامی این موارد در این دوره می‌توانید نکاتی را بیاموزید که با استفاده از آن‌ها وضعیت بدنی خود را بهتر کنید. این نکات شامل راهنمای استفاده از کفش و سرویس خواب مناسب به همراه تعداد زیادی از موارد دیگر است که قطعا به بهبود حال شما کمک خواهد کرد.

زمانی که فردی به تنگی کانال نخاعی دچار می‌شود، پزشکان تمام تلاش خود را روی این موضوع می‌گذارند که کار بیمار به جراحی نکشد و به راحتی بتوانند با استفاده از تمارین فیزیوتراپی او را درمان نمایند.

نتیجه گیری

ما در این مطلب اطلاعات کاملی را در رابطه با تنگی کانال نخاعی در اختیار شما قرار دادیم و علائم این بیماری را به صورت کامل بیان کردیم.

علاوه بر آن موضوع مهمی که در رابطه با تمامی بیماری‌ها وجود دارد، روش درمان آن‌ها است که در این محتوا، روش‌های درمان تنگی کانال نخاعی را نیز بیان کردیم و بهترین آن‌ها را معرفی نمودیم.

در نهایت بهترین راه این است که با دیدن هرگونه علائمی، به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا اگر مشکلی وجود داشته باشد، به سرعت رفع شده و مسائل بیشتری را به وجود نیاورد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.