درباره اسکولیوز (انحراف یا کجی ستون فقرات) بیشتر بدانید

اسکولیوز (Scoliosis) یک اختلال اسکلتی عضلانی است که در قالب انحنای غیرطبیعی ستون فقرات خود را نشان می‌دهد. اگرچه شکل طبیعی ستون فقرات دارای یک انحنا در بالای شانه و یک انحنا در قسمت پایین کمر است، اما اگر ستون فقرات شما در هر بخشی از آن از یک طرف به سمت دیگر منحرف یا کج شده یا به شکل "S" یا "C" در آمده است، ممکن است به اسکولیوز مبتلا شده باشید. عوارض احتمالی اسکولیوز شامل درد مزمن، مشکلات تنفسی و کاهش توانایی برای انجام فعالیت‌های بدنی یا ورزش کردن است.

طبق گزارش انجمن جراحان مغز و اعصاب آمریکا (AANS)، در حدود 80 درصد موارد، اسکولیوز (انحراف یا کجی ستون فقرات) هیچ علت شناخته شده‌ای ندارند. این اختلال اغلب در طی 7 سال اول زندگی کودک یا سال‌های اولیه نوجوانی در اثر وجود نقائص هنگام تولد، ناهنجاری‌های عصبی یا شرایط ژنتیکی تشخیص داده می‌شود.

در بیشتر موارد، فرد نیازی به درمان ندارد زیرا انحنا ایجاد شده معمولاً به میزان قابل توجهی پیشرفت نمی‌کند. با این حال، بسته به درجه انحنا و سن کودک، پزشکان ممکن است نصب بریس و فیزیوتراپی را توصیه کنند. تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا به اسکولیوز ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

با انواع اسکولیوز بیشتر آشنا شوید

شایع‌ترین نوع آن اسکولیوز ایدیوپاتیک است و اشاره به مواردی دارد که علت مشخصی ندارند. اسکولیوز ایدیوپاتیک می‌توانند افراد در هر گروه سنی را درگیر کند.

اسکولیوز مادرزادی نوع دیگری است که در آن بدشکلی ستون فقرات در بدو تولد آشکار می‌شود. زمانی‌که ناهنجاری‌های عصبی بر عضلات ستون فقرات تأثیر می‌گذارند، اسکولیوز نورولوژیک یا عصبی شکل می‌گیرد.

علائم اسکولیوز (انحراف یا کجی ستون فقرات)

معمولاً علائم بسته به شدت انحراف در اسکولیوز متفاوت هستند. از علائم رایج آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالاتر بودن یا بیرون‌زدگی تیغه یک شانه در مقایسه با دیگری
  • یکنواخت نبودن ظاهر کمر، پشت، لگن یا باسن
  • بیرون‌زدگی رو به جلو یک طرف قفسه سینه
  • احساس برجستگی در یک طرف پشت یا کمر هنگام خم شدن به جلو
  • کمردرد
  • مشکلات تنفسی

در بیشتر موارد ستون فقرات علاوه‌بر انحنا شروع به چرخیدن یا پیچیدن به یک طرف نیز می‌کند. این امر باعث می‌شود که دنده‌ها یا ماهیچه‌های یک طرف بدن بیشتر از طرف دیگر بدن حالت بیرون‌زدگی پیدا کنند.

علل بروز اسکولیوز

علائم اسکولیوز (انحراف یا کجی ستون فقرات)

اغلب علت اصلی اسکولیوز (انحراف یا کجی ستون فقرات) قابل تشخیص نیست. از علل احتمالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلج مغزی. گروهی از اختلالات سیستم عصبی که بر حرکت، یادگیری، شنوایی، دیدن و قدرت تفکر مغز تأثیر می‌گذارند.
  • دیستروفی عضلانی. گروهی از اختلالات ژنتیکی که منجر به ضعف عضلانی می‌شوند.
  • نقایص مادرزادی. مواردی مانند مانند اسپینا بیفیدا (spina bifida) که بر وضعیت استخوان‌های ستون فقرات نوزاد تأثیر می‌گذارند.
  • آسیب یا عفونت ستون فقرات

بهتر است بدانید، افرادی‌که سابقه خانوادگی اسکولیوز دارند بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند. این مشکل در میان خانم‌ها شایع‌تر است.

نحوه صحیح تشخیص اسکولیوز (انحراف یا کجی ستون فقرات)

معمولاً معاینه فیزیکی ستون فقرات اولین قدمی است که پزشک برای تشخیص انجام می‌دهد. درحالی‌که ایستاده‌اید و بازوهایتان را رو به پهلو قرار داده‌اید، پزشک پشت شما را مشاهده و میزان متقارن بودن ناحیه کمر و شانه‌ها را بررسی می‌کند. در مرحله بعد از شما می‌خواهد که به جلو خم شوید تا بتواند هرگونه انحنا در قسمت فوقانی و پایین کمر را ارزیابی کند.

پزشک شما همچنین ممکن است برخی از آزمایشات تصویربرداری زیر را برای مشاهده دقیق ستون فقرات و تشخیص نهایی تجویز کند:

  • تصویربرداری با اشعه ایکس
  • اسکن ام‌آرآی (MRI)
  • سی‌تی اسکن
  • اسکن استخوان (برای برجسته‌تر کردن ناهنجاری‌های ستون فقرات به کمک محلول رادیواکتیو تزریق‌شده)

روش‌های درمان اسکولیوز

براساس نوع اسکولیوز، میزان انحراف یا کجی ستون فقرات و سن بیمار ممکن است پزشک از درمان‌های محافظه‌کارانه، نصب بریس یا حتی جراحی استفاده کند.

درمان محافظه‌کارانه

اگر درجه اسکولیوز (انحراف یا کجی ستون فقرات) شدید نباشد، این روش درمانی می‌تواند به مدیریت درد و کاهش علائم کمک کند. از درمان‌های محافظه‌کارانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمرینات بدنی. انجام برخی از تمرینات کششی و قدرتی با راهنمایی فیزیوتراپیست (مانند تمرینات فیزیوتراپی کف اندام لگن) می‌تواند باعث افزایش انعطاف‌پذیری بدن شما، تقویت عضلات حمایت‌کننده ستون فقرات و کاهش درد شود.
  • دارو. مصرف داروهای ضددرد مانند استامینوفن و ایبوپروفن می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.
  • کایروپراکتیک. یک مطالعه معتبر در سال 2011 نشان داد که درمان کایروپراکتیک می‌تواند به کاهش درد و افزایش انعطاف‌پذیری بدن با وجود اسکولیوز (انحراف یا کجی ستون فقرات) کمک کند. به‌دنبال یک متخصص کایروپراکتیک باشید که در زمینه اسکولیوز تخصص دارد تا از بدتر شدن وضعیت شما جلوگیری شود.

علاوه‌بر روش‌های ذکرشده، آب‌درمانی، ماساژ و تحریک الکتریکی تحت نظر فیزیوتراپیست نیز مؤثر است. همزمان امکان درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی نیز وجود دارد.

نصب بریس

روش‌های درمان اسکولیوز

از نظر پزشکان، اگر فرد مبتلا به اسکولیوز هنوز کودک و در سن رشد است و انحنای ستون فقرات او 25 تا 40 درجه است، نیاز به استفاده از بریس دارد. اگرچه بریس ستون فقرات را صاف نمی‌کند، اما می‌تواند از افزایش انحنا و کجی آن جلوگیری کند. اصولاً بیماران باید 16 تا 23 ساعت در روز از آن استفاده کنند. از انواع بریس تجویزشده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بریس زیر بغل. این بریس از پلاستیک ساخته شده است و برای درمان انحنای ستون فقرات متناسب با سایز قسمت پایین بدن استفاده می‌شود.
  • بریس میلواکی. درشرایطی‌که بریس زیر بغل مؤثر نیست، این نوع بریس استفاده می‌شود. اصولاً از گردن شروع شده و تمام تنه را به استثنای پاها و بازوها را می‌پوشاند.

توصیه می‌کنیم پیش از خرید، از قیمت بریس و کیفیت آن مطمان شوید. شرکت تجهیزات پزشکی برجیس بیش از یک دهه است که در زمینه عرضه محصولات پزشکی با مناسب‌ترین قیمت فعالیت می‌کند. از این فرصت عالی استفاده کنید.

عمل جراحی

جراحی معمولاً برای افرادی با انحنای بیشتر از 40 درجه انجام می‌شود. فیوژن ستون فقرات، جراحی استاندارد اسکولیوز است که پزشک با استفاده از پیوند استخوان، میله و پیچ، راستای مهره‌های شما صاف کرده و آن‌ها را به دوباره هم جوش می‌دهد.

معمولاً بعد از جراحی نیاز به انجام تمرینات خانگی یا تخصصی تحت نظر فیزیوتراپیست دارید. برای آگاهی از قیمت دستگاه فیزیوتراپی با تیم پشتیبانی شرکت برجیس تماس بگیرید.

سخن آخر

بنابراین، زندگی با اشکال متوسط تا شدید اسکولیوز (انحراف یا کجی ستون فقرات) واقعاً دشوار است. به‌همین‌دلیل اگر مشکوک به این اختلال هستید، باید با پزشک صحبت کنید. درمان زودهنگام می‌تواند به جلوگیری از عوارض بعدی کمک کند.
منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.