سکته قلبی چییست و چگونه درمان می‌شود؟

سکته قلبی

موضوعی که شرکت تجهیزات پزشکی برجیس در این مطلب به آن خواهد پرداخت، سکته قلبی است. سکته قلبی که به آن آنفارکتوس میوکارد نیز می‌گویند، هنگامی اتفاق می‌افتد که جریان خون در بخشی از قلب کاهش‌یافته یا متوقف شود و باعث آسیب به عضله قلب شود.

شایع‌ترین علامت درد با ناراحتی قفسه سینه است که ممکن است به شانه، بازو، کمر، گردن یا فک تیر بکشد. غالباً در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه رخ می‌دهد و بیش از چند دقیقه طول می‌کشد. ناراحتی ممکن است گاهی مانند صادره درد شود.

علائم دیگر ممکن است شامل تنگی نفس به حالت تهوع، احساس ضعف، عرق سرد یا احساس خستگی باشد. حدود 30% افراد علائم غیرمعمول دارند. در زنان گاهی درد قفسه سینه ظاهر نمی‌شود و در عوض در گردن، درد بازو دارند یا احساس خستگی می‌کنند.

در میان افراد بالای 75 سال در حدود 5% افرادی که دچار MI (حلقه قلبی) شده‌اند، علائم اندک بوده یا اصلاً وجود نداشته است. MI ممکن است باعث نارسایی قلبی، ضربان قلب نامنظم شوک قلبی یا ایست قلبی شود.

بیشتر MI ها به دلیل بیماری عروق کرونر رخ می‌دهند. عوامل خطر شامل فشارخون بالا، استعمال دخانیات، دیابت اعلام ورزش، چاقی، کنترل خون بالا، رژیم غذایی نامناسب و مصرف بیش‌ازحد الکل است. انسداد کامل عروقی کردند ناشی از پارگی آترواسکروتیک معمولاً مکانیسم اساسی MI است.

سکته قلبی به‌طور کمتر شایع، به علت اسپاسم عروق کرونر اتفاق می‌افتد که ممکن است به دلیل دسترسی و سرماخوردگی شدید باشد.

مقدار آزمایش برای کمک به تشخیص مفیداست ازجمله الکتروکاردیوگرام آزمایش خون و آنژیوگرافی کردند. نوار قلب که ثبت‌کنندهٔ فعالیت الکتریکی قلب است. در صورت وجود ارتفاع ST ممکن است TEMI S را تأیید کند.

درمان سکته مغزی با فیزیوتراپی

درمان سکته مغزی با فیزیوتراپی

با خرید دستگاه فیزیوتراپی به میزان قابل‌توجهی از عوارض و درد قبل و بعد از جراحی‌های قلبی کاهش پیدا می‌کند. آمار بالای مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشورمان ما را بر آن داشت تا درباره اهمیت فیزیوتراپی قلب بیشتر بگوییم.

توان‌بخشی قلب یکی از زیرشاخه‌های بسیار مهم فیزیوتراپی عنوان می‌شود که در باز توان سیستم قلبی – ریوی و سیستم حرکتی بیمار به دنبال اعمال جراحی قلب باز در پیشگیری از مرگ‌ومیر، عبور مجدد بیماری و ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی بیمار نقش بسزایی دارد.

در عمل جراحی قلب باز، رگ‌های تغذیه‌کننده بافت قلب (عروق کرونر) که دچار گرفتگی شدید شده و قادر به اکسیژن‌رسانی کامل به سلول‌های بافت بدن نیستند. با رگ‌های سالم گرفته‌شده از سایر قسمت‌های بدن بخصوص عروق ساق پا جایگزین می‌شوند.

پس از جراحی ترمیمی، برقراری جریان طبیعی خون در این عروق ضامن موفقیت عمل و برگشت بیمار به زندگی عاری است که در فیزیوتراپی قلب با استفاده از روش‌های مختلف به این مهم پرداخته می‌شود.

انجام تنفس مؤثر و کامل، جلوگیری از تجمع ترشحات در ریه‌ها به دنبال بیهوشی و دوران بستری، حرکت پذیری قفسه سینه باوجود خط علل گسترده در جلوی سینه کاهش درد ناحیه عمل و دنده‌ها، خروج هرچه سریع‌تر بیمار از تخت و حرکت مستقل و کنترل ورم اندام‌های بخصوص اندام‌های تحتانی به دنبال عمل از اهداف مهم فیزیوتراپی است.

تصور پزشکان و بخصوص بیماران بر این بود که انجام فیزیوتراپی قلب و تمرینات درمانی در دوران سپس از عمل جراحی با مخاطرات جدی همراه است و شاید اثر چندانی در ارتقای سلامت بیمار نداشته باشد؛ اما امروزه با پیشرفت علم و فیزیوتراپی و یا پیش و کنترل دقیق شرایط بیمار حین درمان، این روش به‌صورت کاملاً امن در بسیاری از بیماری‌های قلبی- عروقی و در تمام سنین استفاده می‌شود.

تمام بیماران قلبی نیازمند استفاده از فیزیوتراپی هستند. شما می‌توانید با داشتن دستگاه فیزیوتراپی خانگی، به راحتی این بیماری را درمان کنید. این روش درمانی تنها برای بیماران قلبی که دچار گرفتگی عروق محیطی پیوند قلب، نارسایی قلبی و عمل جراحی دریچه‌های قلبی شده باشد مؤثراست.

تمرینات فیزیوتراپی برای درمان سکته قلبی

تمرینات فیزیوتراپی برای درمان سکته قلبی

1. پیاده‌روی

بله شاید کمی ساده به نظر برسد اما پیاده‌روی و مخصوصاً پیاده‌روی سریع، روش بسیار خوبی برای تقویت قلب است. راه رفتن سریع، ضربان قلب شما را بالا می‌برد و بیش از انواع دیگر ورزش‌ها، بر مفاصل تأثیر می‌گذارد.

پیاده‌روی در هرجایی امکان‌پذیر است. برای پیاده‌روی شما تنها به یک جفت کفش مناسب نیاز دارید. بهتر است که پیاده‌روی کوتاهی در زمان عصر و یا پیاده‌روی طولانی‌تری در آخر هفته‌ها داشته باشید.

همچنین می‌توانید هم‌زمان با پیاده‌روی، به موسیقی یا پادکست صوتی گوش کنید و یا در این پیاده‌روی یک همراه داشته باشید. انعطاف‌پذیری پیاده‌روی، آن را برای همگان آسان و انجام دائم آن را امکان‌پذیر کرده است. برخلاف سایر ورزش‌ها، پیاده‌روی برای مفاصل نیز مفید است.

2. وزنه‌برداری

عضله سازی در سایر قسمت‌های بدن، نیز به‌سلامت قلب شما کمک خواهد کرد. وزنه‌برداری به عضله سازی و چربی سوزی بدن کمک می‌کند. شما می‌توانید عضله سازی را در باشگاه انجام دهید؛ اما وقتی‌که از بدن خودتان به‌عنوان وزنه استفاده می‌کنید، یکی از مؤثرترین نوع وزنه‌برداری اتفاق می‌افتد.

حرکاتی مانند شنا، اسکات، یا حتی بارفیکس به عضله سازی کمک می‌کند و برای سلامت استخوان و قلب شما نیز مؤثر است.

3. شنا

شنا تمرینی برای سکته قلبی

شنا فقط برای بعدازظهرهای کسل بار تابستان نیست. کلاس ایروبیک در آب، یا شنا در طول استخر، ورزش‌هایی هستند که تمام بدن در آن‌ها به کار گرفته می‌شود و نه‌تنها بدن شما، بلکه قلبتان را نیز قوی‌تر خواهد کرد.

4. یوگا

اگرچه ممکن است چنین به نظر نرسد، اما یوگا برای سلامت قلب شما بسیار مفید است. انجام دادن یوگا به شما کمک خواهد کرد تا ماهیچه‌هایتان را تقویت و نیرومند کنید. انواع مختلف یوگا برای شما آرامش را به ارمغان می‌آورد. یوگا بااینکه فشارخونتان را پایین می‌آورد اما سبب افزایش ضربان قلب شما خواهد شد.

5. تمرینات تناوبی

تمرینات تناوبی (یک سلسله ورزش‌ها با شدت زیاد و دوره‌های طولانی‌تر ریکاوری فعال متناوب است) روش خوبی برای انجام حرکات ورزشی تمام‌عیار در یک دوره کوتاه‌مدت است. برای مثال، شما می‌توانید یک دقیقه بدوید و سه دقیقه راه بروید و سپس چرخه را تکرار کنید. بالا و پایین بردن ضربان قلبتان، به کالری سوزی و بهبود عملکرد رگ‌های خونی، کمک خواهد کرد.

6. دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری، چیزی فراتر از بردن شما از نقطه‌ای به نقطه دیگر است. ثابت‌شده است که دوچرخه‌سواری ریسک بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. این ورزش، از عضلات بزرگ پای شما استفاده می‌کند و باعث بالا رفتن ضربان قلب می‌شود. همچنین ثابت‌شده است که دوچرخه‌سواری به بهبود سلامت ذهنی شما نیز می‌تواند کمک کند. با انجام این ورزش‌ها قلبتان قوی‌تر شده و کمتر احتیاج به آنژیوگرافی دارید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.