علائم سرطان لگن در مردان

سرطان لگن در مردان را می‌توان یکی از رایج‌ترین انواع سرطان‌های استخوانی دانست. این سرطان معمولاً به دلیل رشد بسیار آرام بعضی از تومورها ایجاد می‌شوند و علت خاصی برای آن بیان نشده است. البته توجه داشته باشید که شناخته علائم سرطان لگن در مردان به شما کمک می‌کند تا بتوانید سریع‌تر این بیماری را شناسایی کرده و اقدام به درمان نمایید. درست است که تومورهای لگنی ازجمله تومورهای خطرناک به شمار می‌روند. اما بهتر است بدانید که اکثر این تومورها خوش خیم هستند. پس در صورتی که به موقع تشخیص داده شوند و تحت درمان قرار بگیرند بافت‌های سالم آسیبی نخواهند دید و دوره بهبودی نیز کوتاه‌تر خواهد بود. همچنین این تومورها نیاز به درمان‌های پرتهاجمی نخواهد داشت. اما به هرحال بیمار باید حتماً تحت معاینه دقیق قرار داشته باشد. البته ممکن است بعضی از بیماران با توجه به نظر پزشک از بعضی از روش‌های جراحی یا حتی استفاده از دستگاه فیزیوتراپی برای درمان تومورهای لگنی استفاده کنند. این درمان‌ها می‌توانند از شکستگی لگن یا حتی از کار افتادگی بیمار جلوگیری نمایند. در زیر سعی کرده‌ایم که اطلاعات بیشتری در مورد علائم سرطان لگن در مردان و همچنین راه درمان آن در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم با ما همراه باشید.

علائم سرطان لگن در مردان چیست؟ 

علائم سرطان لگن در مردان چیست؟ 

همان طور که گفته شد سرطان استخوان لگن از جمله سرطان‌های رایج در آقایان به شمار می‌رود. بهتر است بدانید زمانی که سلول‌های استخوانی فرد شروع به تقسیم غیر طبیعی می‌کنند تومورهایی ایجاد می‌شود. معمولاً این تومورها را به دو دسته کندورسارکوما و همچنین یوئینگ سارکوم تقسیم بندی می‌کنند. 

جالب است بدانید معمولاً افرادی که بالای ۴۰ سال سن دارند معمولاً دچار تومورهای کندورسارکوما می‌گردند. اما افراد جوانی که کمتر از ۲۰ سال سن دارند ممکن است به تومور بوئینگ سارکوم مبتلا شوند. بهتر است بدانید که تومور یوئنیگ سارکوم از جمله تومورهای خوش خیم به شمار می‌رود. 

در کل همان طور که گفته شد برای این که بتوانید تومورهای لگنی را درمان کنید باید با علائم سرطان لگن در مردان آشنا باشید. اما به طور کلی می‌توان گفت که اکثر این تومورها خوش خیم هستند. پس احتمال پخش شدن آن به نقاط دیگر بدن وجود نخواهد داشت یا این که درصد بسیار پایینی از آن‌ها ممکن است به دیگر نقاط بدن منتقل شوند و موجب آسیب به بافت‌های استخوانی گردند. در کل این تومورها به راحتی و بدون نیاز به درمان‌های پرتهاجمی قابل درمان هستند. اما برای این که پزشکان بتواند درمان مناسب را پیشنهاد دهند، ابتدا علائم سرطان لگن در مردان مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

این علائم شامل موارد زیر است:

  • یکی از شایع‌ترین علائم سرطان لگن در مردان وجود لگن درد است که این درد مداوم در حال افزایش خواهد بود.
  • همچنین ممکن است بعضی از افراد دچار درد نقطه‌ای در قسمتی که تومور رشد کرده است گردند.‌
  • از دیگر علائم آن می‌توان به وجود دردهایی در ناحیه لگن اشاره کرد که در زمان انجام فعالیت‌ها افزایش پیدا می‌کند.
  • در بعضی از افراد ممکن است درد به حدی باشد که موجب بیدار شدن فرد از خواب گردد.
  • در بعضی موارد به دلیل این که استخوان لگن دچار ضعف می‌شود پس این استخوان بسیار شکننده خواهد شد. به همین دلیل است که می‌توان گفت در بعضی از افراد ضعف یا شکنندگی استخوان لگن نیز می‌تواند یکی از علائم سرطان لگن در مردان بیان شود.
  • همچنین وجود تب و عرق کردن شدید شبانه نیز نشان‌دهنده تومورهای لگنی خواهد بود.
  • از علائم دیگر آن می‌توان به التهاب و تورم بسیار شدید در ناحیه‌ایی که تومور ایجاد شده است اشاره کرد.
  • بهتر است بدانید که کاهش وزن ناخواسته و ناگهانی نیز می‌تواند یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های وجود سرطان باشد. بنابراین اگر طی یک بازه کوتاه مثلاً یک سال حدود ۵ درصد از وزن خود را به صورت ناخواسته از دست دهید باید به پزشک مراجعه نمایید.
  • خستگی نیز از جمله علائم رایج سرطان به شمار می‌رود. در واقع خستگی که به دلیل وجود سرطان احساس می‌شود با خستگی که به دلیل کار روزانه احساس می‌کنید متفاوت خواهد بود. زیرا این خستگی پس از استراحت و خواب شبانه یا حتی نوشیدن چای و قهوه نیز از بین نمی‌رود.
  • علاوه بر تمامی موارد اختلال در راه رفتن و همچنین لنگیدن یا اختلال در ایستادن نیز از دیگر علائم این مشکل خواهد بود.

انواع تومورهای استخوانی لگن

استخوان‌های بدن در معرض دو مدل بیماری سرطان هستند. سرطان‌های اولیه که تمامی استخوان‌های بدن را درگیر می‌کند و خیلی بیماری شایعی نیست. اما سرطان استخوان ثانویه که معمولاً بیشتر استخوان‌های لگن را درگیر می‌کند، یک سرطان به نسبت شایع است. سرطان استخوان لگن را به چند دسته تقسیم کرده‌اند.

مولتیپل میلوما: این سرطان در واقع پلاسما سل‌های مغز استخوان را درگیر می‌کند. این پلاسما سل‌ها با تولید آنتی‌بادی بدن را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند. اما تکثیر بیش از حد آن‌ها منجر به سرطان استخوان لگن خواهد شد.

کندروسارکوما: این سرطان بافت غضروفی لگن را درگیر می‌کند. علت این بیماری جهش ژنتیکی است و در افراد با سنین بالا بیشتر دیده می‌شود. این نوع سرطان استخوان لگن، نوع خوش‌خیم سرطان است که قابل درمان و بهبودی است. این سرطان عموماً با لمس یک توده متورم یا شکستگی‌های مدام و البته درد لگن شناسایی می‌شود. این نوع سرطان خیلی تهاجمی نیست و با جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی قابل درمان است.

یوئینگ سارکوما: این نوع سرطان معمولاً مغز استخوان در لگن و ساق را درگیر می‌کند. این نوع سرطان استخوان بیشتر در کوکان و نوجوانان دیده می‌شود.

استئوسارکوما: این نوع سرطان استخوان لگن، یک نوع بسیار کمیاب و البته بدخیم است. این بیماری با ئراکنده شدن سلول‌های سرطانی در بافت‌های استخوان لگن ایجاد می‌شود.

سرطان مغز استخوان لگن (میلوما-لوکمیا): تومور مغز استخون لگن، در بافت مغز استخوان تشکیل شده و با رشد بسیار زیاد، جای استخوان را می‌گیرد. در نتیجه با هر ضربه، امکان شکستن لگن وجود دارد.

چه کسانی ریسک ابتلا به سرطان استخوان لگن دارند؟

معمولاً سرطان بیماری است که خیلی دیر علائم خود را نشان می‌دهد. در مورد تومورهای لگن، علائم خاصی وجود دارد که می‌تواند علامت سرطان باشد. اما بعضی افراد بیشتر از دیگران ریسک ابتلا به این بیماری را دارند. اولین و مهمترین عامل، ژنتیک است. وجود این بیماری در خانواده می‌تواند احتمال ابتلا به آن را بیشتر کند. وجود تومورهای مختلف در غضروف‌های بدن، پیوند سلول‌های بنیادی، قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید و شیمی‌درمانی می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان استخوان لگن را زیاد کند.

آیا سرطان لگن کشنده است؟

سرطان‌های مربوط به استخوان لگن، انواع مختلفی دارد. تمامی این سرطان‌ها کشنده نیستند. نکته مهم این است که سرطان‌های لگن بیشتر بر اثر متاستاز دیگر سرطان‌ها پیش می‌آید. به همین دلیل بسته به میزان خطرناک بودن و بدخیم بودن آن سرطان، میزان کشندگی سرطان لگن تغییر می‌کند.

بیشتر افرادی که مبتلا به سرطان‌های بدخیم استخوان لگن شده‌اند، تا پنج سال زنده می‌مانند. تقریباً نیمی از سرطان‌های استخوان به سرعت و در مراحل اولیه قابل شناسایی هستند. اگر این سرطان‌ها در مراحل اولیه شناسایی شوند، احتمال درمان آن‌ها بیشتر خواهد بود. در واقع تشخیص به موقع شانس زنده ماندن را بیشتر از ۵ سال خواهد کرد. از طرف دیگر بعضی از انواع سرطان‌های لگن که غضروف‌ها را درگیر می‌کنند هم قابل درمان هستند. این نوع سرطان لگن عموماً خوش‌خیم است. عموماً بیش از ۶۵ درصد از مبتلایان به سرطان لگن، درمان می‌شوند. این آمار خوبی درمورد این بیماری است. البته باید به این نکته هم توجه داشت که بدن افراد و سابقه بیماری در آن‌ها هم در درصد بهبود یا عدم بهبود مؤثر است.

نکته مهم این است که این سرطان از نوع متاستاز نباشد. یعنی سرطانی بدخیم در جایی دیگر از بدن، به استخوان متاستاز نداده باشد. یا سرطان لگن به دیگر قسمت‌های بدن متاستاز ندهد. در این صورت درصد افراد بهبود یافته کمتر خواهد شد.

سن در درمان سرطان لگن نقش مهمی دارد. این سرطان در سنین پایین بیشتر درمان می‌شود. همچنین بر اساس مشاهدات، سرطان لگن در خانم‌ها آمار بهبود بیشتری داشته است.

راه درمان تومورهای لگنی

راه درمان تومورهای لگنی

زمانی افراد با علائم سرطان لگن در مردان به پزشک مراجعه می‌کنند ابتدا مورد معاینه قرار خواهند گرفت. سپس پزشک از روش‌های مختلفی مانند رادیوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی، اسکن هسته‌ای و..‌ جهت تشخیص نوع دقیق تومورهای لگنی استفاده خواهد کرد. پس از آن پزشک از روش‌های مختلفی مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی یا حتی عمل جراحی برای درمان استفاده می‌کنند. 

توجه داشته باشید که افراد پس از انجام جراحی لگن باید چند جلسه فیزیوتراپی نیز داشته باشند تا به بهبودی کامل برساند. البته ممکن است حرکت کردن برای افرادی که عمل جراحی داشته‌اند کار دشواری باشد. به همین دلیل آن‌ها می‌توانند از دستگاه فیزیوتراپی خانگی برای درمان استفاده کنند. امروز شرکت‌های مختلفی به ارائه خدمات درمانی در منزل می‌پردازند که از جمله بهترین این شرکت‌ها می‌توان به شرکت تجهیزات پزشکی برجیس اشاره نمود. 

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم علائم سرطان لگن در مردان را برای شما توضیح دهیم. زیرا درد لگن می‌تواند به دلایل مختلفی مانند تومورهای لگنی ایجاد شود. همچنین تشخیص به موقع آن اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین این علائم به شما کمک می‌کنند تا در صورت ابتلا به سرطان لگن سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید. 

از جمله علائم سرطان لگن در مردان می‌توان به درد در هنگام خواب، تب و عرق کردن شبانه، وجود اختلال در ایستادن یا راه رفتن یا حتی لنگیدن، ضعیف شدن استخوان لگن و شکنندگی آن، وجود درد نقطه‌ای در ناحیه‌ای که تومور وجود دارد، وجود درد شدید در ناحیه لگن که رو به افزایش است و... اشاره کرد. 

بنابراین اگر با چنین علائمی روبه‌رو شده‌اید باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید و از روش‌های مختلفی مانند سی تی اسکن، اسکن هسته‌ایی، رادیوگرافی و ... برای تشخیص دقیق استفاده نمایید. سپس با توجه به نظر پزشک از روش‌هایی مانند شیمی درمانی یا جراحی جهت درمان استفاده نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.