کشتی یونانی کیش و تاریخچه آن

کشتی یونانی کیش، یکی از جاذبه‌های قدیمی و جالب این جزیره استاحتمالاً بارها اسم این کشتیِ زیبا را در مکان‌های مختلف شنیده باشید و علت به گل نشستن آن شما را کنجکاو کرده باشد.

این کشتی که حالا ۷۹ سال دارد، دوران پیری و انزوای خود را در سواحل کیش طی می‌کنداز کشتی یونانی، حالا قراضه‌ای باقی‌مانده که حتی تماشای آن هم بازگوکننده‌ی دوران شکوه و عظمتش است.

در این مقاله قصد داریم شما را با کشتی یونانی کیش و تاریخچه آن آشنا کنیم و اطلاعات جالبی را در مورد اتفاقاتی که برای آن افتاده است به شما بگوییمپیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کشتی یونانی کیش و تاریخچه آن

تولد کشتی یونانی کیش

این کشتیِ زیبا، در سال ۱۳۲۲ هجری شمسی در کشور اسکاتلند ساخته شدطبق اسناد موجود از آن در شرکت سازنده (ویلیام هامیلتون)، وزن این کشتی پس از ساخت به حدود ۷۰۰۰ تن می‌رسید و تقریباً ۱۳۰ متر طول داشت.

زندگی رسمی این کشتی، سه سال بعد از ساخته‌شدن آن، شروع شداولین‌بار، لندن آن را برای استفاده در وزارت حمل‌ونقل‌های جنگی، خریداری کرد و نام "امپایر ترومپترا به آن داد.

سه سال بعد از آن، دوباره این کشتی به یک شرکت دیگر فروخته و مجدداً نام آن تغییر کرداین بار زمان فعالیت کشتی یونانی که حالا نام آن "نچرالیستشده بود، طولانی‌تر شد و حدود ۱۳ سال در یک شرکت کشتیرانی خصوصی در لیورپول انگلیس، کار می‌کرد.

پس از گذشت ۱۳ سال فعالیت مداوم، این کشتی باشکوه توسط ایرانی‌ها، در لندن خریداری و وارد ایران شدنچرالیست حدود ۷ سال با نام‌های "کوروش پارسیو "همدانبرای دو شرکت مختلف در ایران کار کرد و در نهایت به یک تاجر یونانی فروخته شد.

پی فرانگولیسِ یونانی، آخرین صاحب این کشتی بود و نام موردعلاقه خود، یعنی "کولا افرا برای آن انتخاب کرد؛ اما به دلیل هویت صاحب آن، بعدها به کشتی یونانی معروف شد و به همین نام باقی ماند.

زندگی این کشتی در سال ۱۳۴۵ به پایان رسید و برای همیشه در ساحل کیش ماندگار شد.

کشتی یونانی کیش

داستان و علت به گل نشستن کشتی

در تابستان سال ۱۳۴۵ اهالی منطقه متوجه نزدیکی بیش از حد یک کشتی به ساحل شدندکولا اف که در حال برگشتن به یونان بود، به طور عجیبی در ساحل کیش به گل نشست.

داستان‌های مختلفی از این حادثه وجود دارد که دو مورد از آن، به واقعیت نزدیک‌تر هستند.

برخی می‌گویندفانوس دریایی در منطقه وجود نداشته و به دلیل مه‌آلود بودن هوا، ناخدای کشتی یونانی کیش، دچار اشتباه می‌شود و بیش از اندازه آن را به ساحل نزدیک می‌کند.

عده‌ای دیگر بر این باور هستند که صاحب آن، در حال ورشکستگی بوده است و برای نجات خود، با ناخدا و ملوان‌ها همدستی کرد تا از قصد، این کشتی را به گل بنشاند و از پول بیمه آن استفاده کند.

داستان و واقعیت هر چه که بود، باعث به گل نشستنِ این کشتی شدبعد از آن روز، حدود سه ماه از روش‌های مختلف تلاش کردند تا این کشتی را آزاد کنند اما به دلیل وزن سنگین آن موفق نشدند. ‌

هزینه‌های نجات، به‌شدت در حال افزایش بود و در نهایت تصمیم بر این شد که مسافران، پیاده شده و بار کشتی نیز تخلیه شوداین تصمیم به زندگیِ کاری کشتی یونانی کیش، خاتمه داد و برای همیشه آن را در قلب این جزیره ثابت نگه داشت.

محل دقیق کشتی یونانی کجاست؟

ساحلی که این کشتی در آن به گِل نشسته است، زیباترین غروب‌های خورشید را داردافراد زیادی سعی می‌کنند در هنگام غروب، خودشان را به این نقطه برسانند تا لذت این لحظه‌ی دل‌انگیز را از دست ندهند.

اگر شما هم به واسطه‌ی تور کیش از شیراز به این جزیره‌ی زیبا سفر کردید، حتماً تماشای غروب خورشید در کنار کشتی یونانی را در برنامه خود قرار بدهیدمطمئن باشید این تصویر، تبدیل به یکی از خاطرات ماندگار شما خواهد شد.

برای دیدن کشتی یونانی کیش کافی است از طریق خیابان جهان، به پارک روبه روی ساحل (پارک ساحلی کشتی یونانیبروید.

مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری اطراف کشتی

کشتی یونانی کیش، تنها جاذبه منطقه نیستمکان‌های دیگری نیز در اطراف آن وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید و یک روز بسیار خاطره‌انگیز را برای خود بسازیددر ادامه، تعدادی از این مکان‌ها را معرفی می‌کنیم.

مکان‌های دیدنی اطراف کشتی



پارک ساحلی کشتی یونانی: در کناره‌های این پارک ۶ هکتاری، انواع رستوران‌های ایرانی و عربی، کافه، ایستگاه اجاره اسکیت، سالن آمفی‌تئاتر و  وجود دارداین پارک دقیقاً روبه‌روی کشتی واقع شده و بهترین مکان برای تماشای غروب آفتاب است.

روستای گردشگری باغواین روستا ۴ دقیقه با اتومبیل تا کشتی یونانی فاصله دارد و دارای معماری بسیار زیبا و سنتی کیش استاگر به معماری و تاریخ علاقه‌مند هستید، حتماً لحظه‌ای از هیاهوی کیش فاصله بگیرید و از جاذبه‌های این روستای زیبا دیدن کنید.

قلعه جنیاگر اهل هیجان و تجربه‌های ترسناک هستید، حتماً سری هم به قلعه جنی بزنیداین قلعه‌ی متروکه به اعتقاد بومیان منطقه، توسط اجنه تسخیر شده است و هیچ‌کس علاقه‌ای برای ورود به این محل نداردفاصله قلعه جنی تا کشتی تنها ۶ دقیقه است.

تم پارک سنتراین پارک دارای بخش‌های زیاد و جذابی است که هر سن و سالی را سرگرم می‌کنداتاق آیینه، اتاق ۹۰ درجه و پارک ژوراسیک، بخش‌هایی از تم پارک سنتر هستنداین پارک تنها ۳ کیلومتر با ساحل کشتی فاصله دارد.

حتماً توصیه می‌کنیم که اگر با تور کیش از تهران به این جزیره زیبا سفر کردید، یک روز کامل را برای دیدن کشتی و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن، در نظر بگیرید.

سخن پایانی

حالا که با داستان جالب کشتی یونانی کیش و تاریخچه آن آشنا شدید، شاید دیدن آن برای شما جذاب‌تر باشدبدنه‌ی زنگ‌زده و شکسته‌ی آن، حرف‌های ناگفته زیادی از دوران شکوه خود داردکشتی یونانی حالا سکوت را انتخاب کرده و به روزهای پایان زندگی خود نزدیک می‌شود.

باتوجه‌به بازسازی نکردن این کشتی، هر زمان ممکن است که کاملاً از هم جدا شود و آن عظمت و شکوه دیگر قابل تماشا نباشداگر ساکن اصفهان هستید و قصد دارید با تور کیش از اصفهان، به این جزیره سفری داشته باشید، تا فرصت هست از عروس یونانی بازدید کنید و حتماً عکس‌های زیبایی را در کنار آن بگیرید.

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.