آرامگاه فردوسی و روش‌های دسترسی به آن

اگر بخواهید برای رفع خستگی کارهای روزمره خود به مسافرت بروید، کدام مقصد را انتخاب خواهید کرد؟ به نظر شما شهر مشهد می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح در این زمینه باشد؟ آیا تا به حال به آرامگاه فردوسی رفتید؟

ایران کشوری است که مناطق دیدنی زیادی دارد و شما به عنوان مسافر می‌توانید گزینه‌های زیادی را برای مقصد خود بررسی نمایید. شهر مشهد به عنوان یکی از شهرهای ایران شناخته می‌شود که بسیاری از افراد به آن سفر می‌کنند و در اکثر مواقع دلیل آن وجود بارگاه امام رضا (ع) می‌باشد. البته این تنها دلیلی نمی‌باشد که تعداد مسافرین تور مشهد از تهران را افزایش داده است. تفریحات و مکان‌های دیدنی دیگری نیز در این شهر وجود دارند که به مسافرین کمک می‌کنند تا روزهای خیلی خوبی را در این شهر سپری کرده و خاطرات خوبی بسازند.

آشنایی با آرامگاه فردوسی

یکی از محبوب‌ترین شاعران ایرانی که می‌توان به جرئت گفت تمام مردم ایرانی و غیر ایرانی با او آشنایی دارند، حکیم ابوالقاسم فردوسی می‌باشد. همه ما با شعرهای او آشنایی داشته و شاید بارها داستان‌های شاهنامه را شنیده یا خوانده باشیم. این شاعر معروف و محبوب ایرانی به عنوان بزرگترین ناجی زبان پارسی شناخته شده و او را پدر این زبان می‌خوانند.

آثار و سروده‎های ادبی فردوسی، شاعر نامدار ایرانی باعث ایجاد شهرت جهانی او شده به صورتی که حتی در خارج از کشور کمتر کسی را می‌شناسید که با او آشنایی نداشته باشد.

این شاعر بزرگ در سال 416 هجری قمری بعد از به جا گذاشتن تعداد زیادی از آثار ماندگار، در گذشت. فردوسی در تمام طول عمر خود به دین اسلام و مذهب شیعه معتقد بود و به همین دلیل نمی‌توانستند پیکر او را در گورستان‌های شهر دفن کنند. این دلیلی بود برای اینکه او را در باغ شخصی خود که در شهر طابران توس قرار داشت، به خاک بسپارند.

تا قبل از سال 1313 مقبره این شاعر هیچ بنای خاصی نداشت ولی در این سال برای بزرگداشت این شاعر، بنایی بسیار زیبا و باشکوه را روی مقبره او ساختند. البته بنایی که امروزه در این آرامگاه دیده می‌شود، چیزی نیست که در سال 1313 ساخته شد چرا که بین سال‌های 1343 تا 1347 این ساختمان به دست مهندسی با نام هوشنگ سیحون مجدد طراحی و بازسازی شد. لازم به ذکر است که این کار تلاش بسیار زیادی داشت و این معمار سختی زیادی را برای ساخت مقبره فردوسی تحمل کرد.

هوشنگ سیحون معماری بود که توانست شاهکاری با استفاده از روش معماری هخامنشی، ساسانی و اشکانی بسازد که در تمام جهان معروف شده و زبانزد خاص و عام است.

آرامگاه فردوسی 900 متر زیربنا دارد که به صورت یک چهار ضلعی ساخته شده است و به دلیل معماری بسیار جذابی که دارد و حضور شاعر پارسی زبان ایرانی در این مکان، دلیل بسیاری از مسافرین تور مشهد از تبریز برای سفر به این شهر شده است.

بخش کوچکی از زندگی نامه ابوالقاسم فردوسی

در رابطه با زندگی نامه فردوسی اطلاعات کامل و دقیقی در دسترس نیست ولی می‌توانیم به صورت خلاصه در رابطه با او مطالبی را بیان کنیم. این شاعر بزرگ و معروف در قرن چهارم هجری و در خانواده‌ای کشاورز به دنیا آمد. محل تولد فردوسی روستای باژ در شهر طوس می‌باشد.

نام کامل فردوسی در واقع ابوالقاسم حسن منصور بن محمد بن اسحااق شرفشاه می‌باشد و در دوران ساسانیان چشم به جهان گشوده است. پدر او منصور نام داشت و یکی از کشاورزان بزرگ و نامدار در منطقه خراسان بوده است. مادر فردوسی نیز گردویه زهرا نام دارد که یکی از اشراف زاده‌ها و دختر یکی از شاهزاده‌ها در منطقه مازندران بوده است. نام این شاهزاده اسپهبدان بود.

زمانی که فردوسی کوچک بود و به مدرسه می‌رفت با شاعر هم دوره خود یعنی دقیقی آشنا و دوست شد. این دوستی تا 40 سال ادامه پیدا کرد.

در روایاتی که در رابطه با فردوسی آمده است گفته شده اولین پسری که داشت در سال 359 هجری قمری به دنیا آمد. کسی در رابطه با همسر فردوسی اطلاعات دقیقی ندارد ولی برخی از پژوهشگران این نظر را دارند که خانومی که در اول داستان بیژن و منیژه معرفی شده است، همسر فردوسی بوده ولی به صورت دقیق هیچ کسی این نظر را تایید نکرده است.

زمانی که فردوسی به سن 67 سالگی پا گذاشت، پسری 37 ساله داشت که در همان سال از دنیا رفت. این موضوع تاثیر زیادی روی این شاعر بزرگ گذاشت و این تاثیر را می‌توانید در برخی از اشعار او مشاهده کنید.

تقریبا همه ما می‌دانیم که این شاعر از 30 سالگی سرودن شاهنامه را آغاز نمود. نهایتا در سال 384 هجری قمری فردوسی توانست با موفقیت نوشتن این کتاب معروف را به اتمام رساند و بعد از گذشت 16 سال اولین ویرایشی که روی این کتاب در حال انجام بوده به اتمام رسید و در دسترس عموم قرار گرفت. البته باید به این نکته اشاره کرد که در این دوران ویرایش، بخش‎هایی به شاهنامه اضافه گردید.

لازم به ذکر است زمانی که فردوسی سرودن شاهنامه را آغاز کرد از ثروت زیادی برخوردار بود ولی به تدریج از این ثروت استفاده کرده و چیزی به آن نیفزود تا نهایتا تمام آن به باد رفت و او مجبور شد قسمت‌های نهایی شاهنامه را در سختی زیادی به اتمام رساند.

همه ما می‌دانیم که شاهنامه فردوسی دارای 50 هزار بیت است. زمانی که این کتاب به اتمام رسید، فردوسی او را به سلطان محمود غزنوی که در آن زمان حاکم وقت بود هدیه کرد. در ابتدا سلطان قرار بود پاداش بسیار زیادی به او بدهد ولی بعدها به دلیل شیعه بودن فردوسی و اهل تسنن بودن حاکم، این پاداش به یک دهم کاهش پیدا کرد.

آدرس آرامگاه فردوسی و هزینه تهیه بلیط

آرامگاه فردوسی در 20 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد و برای اینکه به این مکان برسید باید از جاده قوچان استفاده کرده و به سمت شهر توس بروید. نهایتا در انتهای بلوار بهارستان می‌توانید باغی سرسبز را مشاهده کنید که آرامگاه فردوسی بزرگ می‌باشد. برای تهیه بلیط نیز گردشگران ایرانی 3000 تومان و گردشگران خارجی 20000 تومان پراخت خواهند کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.